Мунаввар кори абдурашидхон угли

В статье рассматривается жизнедеятельность выдающегося личности узбекского народа Мунаввар кори Абдурашидхон ўғли литератор, воспитатель, редактор, просвещенец, общественный деятель, который в конце ХIХ века начинает активно участвовать в движении Джадидов.

Жизнь и творчество одного из выдающихся людей узбекского народа, вдохновителя борцов за свободу в начале прошлого века, Мунаввар кори Абдурашидхонов стало изучаться только во время независимости Республики Узбекистан. Изучать деятельность врага номер один Советского правительства, руководителя узбекских борцов за независимость Мунаввар кори было запрещено.

Человек единогласно признанный со стороны узбекской интеллигенции XX века «духовным вдохновителем», «слугой нации работающий день и ночь в великих целях будущей нации», литератор, воспитатель, редактор, просвещенец, общественный деятель Мунаввар кори Абдурашитхонов родился 1878 году в Ташкенте, Шайхонтаурский район, махалля Дархон, в семье учителя. Получив образование в Эшонкули дадгох (Ташкент) и медресе Мирараб (Бухара) работал имамом мечети Дархан, Ташкент.

Муннаввар Кори Абдурашидхон угли совершил коренной переворот в сфере просвящения, культуры и социально-политической сфере, вошёл в историю Туркестана как один из организаторов Джадидского движения. Будучи патриотом своей страны, рукаводил организацией национально-освободительного движения «Шурои исломия», а также туркистанской автономией в Коканде. Абдурашидхон, Сотволдихон олим угли Мунаввар кори родился в 1878 году в самом центре Ташкента – в махале Шайх холванд тахур дархон в семье мудариса Абдурашидхона и Хосиятхон отин. В семь лет он лешился отца и первоначальное образование ему дала мать Хосиятхон отин, овладев азами грамоты учился у одного из видных педагогов того времени Усмона домла, затем в мадрессе Юнусхон в Ташкенте.однако в то время центром образования и науки в центральной Азии была Бухара, по этому 1898 году поехал в Бухару и учился в одном из медрессе, однако скоро в силу материальных затруднений он вернулся в Ташкент и устроился имамом в мечеть Дархан. В то время в Ташкенте резко усилилось джадистское движение, Мунаввар кори также присоеденился к этому прогрессивному движению и вскоре стал одиним из её лидеров.

Мунаввар кори в конце ХIХ века начинает активно участвовать в движении Джадидов. В 1901 году открывает школу джадидов в своём доме, а затем и в различных кварталах Ташкента. Он подготовил первый учебник для новометодных школ “Первый учитель”, в котором изложил основы обучения грамматике, алфавита. Во втором учебнике “Второй учитель” он раскрыл методику обучения чтению и письму, а также основы взаимоотношений в семье. Мунаввар Кары также подготовил первый учебник по математике.. Составляет пособии как «Тажвид ал-Қуръон», «Площадь земли» и публикует их. А для детей пишет стихи и рассказы. В 1909 году в Ташкенте создает ассоциацию «Жамияти хайрия» и открывает организацию «Турон». Мунаввар кори в 1906 году впервые открывает издательство газеты «Хуршид». В последующем работает главным редактором газет «Нажот», «Кенгаш» и редактором газеты «Садойи Туркистон».

Он особенно поддерживал взгляды Исмаилбека Гаспирали на счет школы «Усули Савтия», мечтал сохранить духовно-культурную идентичность населения территорий завоёванных царским правительством а также об избавлении от царского гнёта так как в то время во первых методы учебно-педагогической работы в старых школах и медресе, где обучение ведётся на арабском языке и фарси основательно устарели, во вторых царское правительство прилагало немало усилия для того чтобы затормозить процесс просвещения в туркестанском крае и на первом месте стояла политика руссификации населения.

Узбекские интеллегенты на каждом шагу ощущали этот духовный прессинг направленный в конечном итоге на ликвидацию нации. Кроме того царские власти фактически грабили Туркистан вывозили его богатства и жестоко подавляли национально-освободительное движение, это видели не только простые труженики но и состоятельные люди но и представители интеллигенции, здесь могли бы помочь коренные реформы в сфере просвещения и образования, поэтому Мунаввар кори хотел противопоставить новые школы создаваемым царским правительством русско-туземным школам.

Таким образом Мунаввар кори в 1901-1904 годах вместе со своим крымским другом Расм Кишодом открывает в Ташкенте школу «Усули Савти» и работает в этой школе имамом в 1906 году он открыл новометодную школу в своём дворе, через некоторое время он построил для школы дополнительное здание из двух помещений, через некоторое время слава об этой школе разнеслась вокруг, и число учеников увеличилось.

Дети окончившие первый и второй классы, продолжали обучение во дворе у Мунаввар кори. В 1913 – 1914 годах здесь начали создаваться и старшие классы – 5е и 6е. С 4го класса вводились и преподования русского языка он понимал, что без реформы школы трудно изменить сознание людей в своих статьях он отмечал, что в Туркестане имеются школы и медресе но отсутствует система и методика обучения, воспитанию и образованию молодёжи, не уделяется серьёзное внимание и не кто не думает о будущем нации. Мунаввар кори подчеркнул, что родители несут большую ответственность за будущее детей «родители не думают об образовании детей и озабоченны повседневными проблемами

Читайте также:  Корь краснуха паротит что за болезнь

Мунаввар кори в 20-е года возглавляет тайные организации «Миллий иттиҳод» (Национальное единство) и «Миллий истиқлол» (Национальная независимость). В середине 20-х годов усиливаются репрессии и Мунаввар кори отстраняется от всех должностей. Но и это не отгородило его идеи независимости. Деятели культуры, литераторы, учёные, такие как Хамза, Элбек, Ойбек, Акмал Икромов, Абдулҳай Тожиев, Салимхон Тиллахонов, Қаюм Рамазон, Баҳром Ҳайдарий, Маннон Уйғур были учениками Мунаввар кори.

Источник

Мунаввар кори абдурашидхон углиЎрта Осиё жадидчилик ҳаракатининг йўлбошчиси, ХХ аср ўзбек миллий матбуоти ва янги усулдаги миллий мактаб асосчиси, янги миллий театр ташкилотчиларидан бири, адиб, шоир, мураббий, муҳаррир, маърифатпарвар, жамоат арбоби Мунаввар қори Абдурашидхон ўғли 1878 йилда Тошкент шаҳрининг Шайх Хованд Тоҳур даҳаси Дархон маҳалласида мударрис оиласида туғилди. Отаси Абдурашидхон Сотиболдихон ўғли мударрис, онаси Хосият отин Хонхўжа Шораҳимхўжа мударрис қизи отинойи бўлган.  У оилада учинчи ўғил бўлиб, катта акалари Аъзамхон (1872—1919) ва Муслимхон (1875—1954) муаллим бўлишган. Отасидан ёш етим қолгани туфайли дастлабки таълим-тарбияни онасидан олган. Сўнг ўз даврининг машҳур ўқитувчиси Усмон домладан илми қироат ва тажвидни ўрганиб, ҳофизи Қуръон бўлган. 1885—90 йилларда Бухородаги Мирараб мадрасасида таҳсил олган, аммо таҳсилни охирига етказмай, Тошкентга қайтиб, Дархон масжидида имомлик вазифасини бажаради.

Мунаввар қори ХIХ асрнинг охиридан бошлаб жадидчилик ҳаракатларида фаол иштирок эта бошлади. 1901 йилда ўз ҳовлисида, кейинчалик Тошкентнинг турли даҳаларида жадид мактабларини очади.

1904 йилдан ижтимоий-сиёсий, маданий ҳаётга аралаша бошлаган. 1906 йилдан «Ўрта Осиёнинг умргузорлиги, тараққий», «Тараққий» газеталарида адабий ходим. Шу йили ношир ва муҳаррир сифатида «Хуршид» газетани ташкил этган. «Шуҳрат» (1907), «Тужжор» (1907), «Осиё» (1908) газеталарини ғоявий бошқарган ва адабий ходим вазифасини бажарган. Сўнг «Садойи Туркистон» (1914—15) газетасида масъул муҳаррир муовини, «Ал-ислоҳ» журнали (1915—17)да муҳаррир, «Нажот» ва «Кенгаш» (1917) газеталарида масъул муҳаррир.

У 1909 йили Тошкентда «Жамияти хайрия» уюшмасини тузади ва «Турон» номли жамиятни очади. Мунаввар қори 1906-йилда дастлабки ўзбек матбуоти намуналаридан бири «Хуршид» газетасини нашр этди. Кейинчалик «Нажот», «Кенгаш» газеталарида бош муҳаррир, «Садойи Туркистон»да эса бўлим муҳаррири бўлиб хизмат қилади.

Шўро даврида у ўзининг очиқ маърифий ишларини ва яширин сиёсий ҳаракатларини давом эттирди. 1918 йилнинг апрелида Туркистон халқ дорилфунунининг асосчиси ва ректори этиб сайланади. Унинг саъй-ҳаракати билан 1918 йил 2 июнда дорилмуаллимин иш бошлайди. У 1918 йилда «Турк ўчоғи» илмий-маърифий жамиятини ташкил қилади.

Мунаввар қори 20-йилларда ўзбек юртининг мустақиллиги учун кураш вазифасини ўз олдига қўйган «Миллий иттиҳод» ва «Миллий истиқлол» яширин ташкилотларига раҳбарлик қилган.

Мунаввар қори турли жамият ва уюшмалар ташкилотчиси. У «Жамияти Имдодия» (1909), «Турон» (1913), «Туркистон кутубхонаси» (1914), «Умид» (1914), «Мактаб» (1914), «Кўмак» (1921) жамият, ташкилот, ширкат ва уюшмаларида муассис, муовин, раис, аъзо. Шўролар ҳукумати даврида Халқ дорилфунуни шўросининг раиси, Туркистон Маориф халқ комиссарлиги турк шўъбасининг иш юритувчиси (1918), Тошкент шаҳар маориф нозири, Шарқ халқлари съезди (1920, Боку) делегати ва ҳайъати аъзоси. БХСР Маориф нозирлиги вақф бўлими бошлиғи (1920—21), Тошкент шаҳар ижтимоий тарбия бўлими мудири (1921), Академмарказ раиси (1922), Навоий номидаги мактаб, Наримонов номидаги педагогика техникуми, аёллар педагогика институтида муаллим (1923 — 25), Самарқанд шаҳар музейида илмий ходим, Ўзбекистон осори-атиқаларни сақлаш қўмитасининг Тошкент-Фарғона бўлимида масъул котиб (1927-28).

Мунаввар қори бир қанча дарслик муаллифидир. Унинг «Адиби аввал» (1907), «Адиб ус-соний» (1907), «Усули ҳисоб», «Тарихи қавм турк», «Тажвид» (1911), «Ҳавойижи диния», «Тарихи анбиё», «Тарихи исломия» (1912), «Ер юзи» (1916—17), 4 қисмдан иборат «Ўзбекча тил сабоқлиги» (Шорасул Зуннун ва Қаюм Рамазон билан бирга, 1925—26, 4-қисми мусодара қилинган) дарсликлари бир неча марта чоп этилган. 1914 йилда тараққийпарвар ўзбек шоирларининг шеърларини жамлаб, «Сабзавор» номи билан нашр этган.

Мунаввар қори ижтимоий-педагогик фаолият билан бирга бадиий ижод билан ҳам шуғулланган. Унинг ихчам ҳикоялари, талайгина шеърлари ўша даврдаги матбуот ва ўзи тузган ҳамда ёзган дарсликларга киритилган. Шунингдек, у ўткир публицист адиб сифатида танилган. Мақолаларида инсон ва жамият, дин ва диндорлик, ахлоқ, мустамлакачилик ва хуррият, зиёлилик, уюшма, ташкилот, давлат идораси масалаларига алоҳида эътибор қаратган.

Мунаввар қори ўз фаолияти давомида педагогик, матбуотчилик, муҳаррирлик, адиблик билан чекланмай, жиддий сиёсий фаолият ҳам олиб борган, шу сабабли мустамлака ҳукумати томонидан бир неча бор ҳибс қилинган.

Европа савдо-саноат, илм-фанини ўрганишга чақирган, маънавий қолоқликни қоралаган. У виждон эркинлигини инкор этмаган дунёвий демократик давлат тарафдори бўлган. Шу сабабли Қўқон шаҳрида ташкил топган Туркистон мухториятини (1917) қўллаб-қувватлаган. Умр бўйи ўз ватанини мустақил кўришни истаган.

20-йилларнинг ўрталарида миллий зиёлиларни таъқиб қилиш кучайиши натижасида Мунаввар қори ҳамма лавозимлардан четлаштирилади. Бироқ ҳатто қатағон ҳам Мунаввар қори Абдурашидхон ўғлини истиқлол ғояларидан қайтара олмади.

Читайте также:  Кто кори купер джону куперу

У 1929 йил 6 ноябрда қамоққа олиниб, Москва шаҳридаги Бутирка қамоқхонасида қатл қилинган ва Ваганкова қабристонига дафн этилган. 1991 йилда расман реаблитация қилинган.

Мақолалар:

Маънавият юлдузлари: Мунаввар қори Абдурашидхонов (1878-1931)
Ўзбек шеърияти: Мунаввар қори Абдурашидхонов (1878-1931)
Биография: Мунаввар-кары Абдурашидхонов (на русском языке)
Biography: Munavvarqori Abdurashidhon (in English)

Мунавварқори Абдурашидхонов асарлари:

Мунавварқори Абдурашидхонов. Танланган асарлар
Мунавварқори Абдурашидхонов. Адибус-соний
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ер юзи
Мунавварқори Абдурашидхонов. Мусулмонлик
Мунавварқори Абдурашидхонов. Тажвидул Қуръон
Мунавварқори Абдурашидхонов. Хотираларимдан

Мунавварқори Абдурашидхонов мақолалари:

Мунавварқори Абдурашидхонов. Никоҳ тўғрисида (1906)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Бизни жаҳолат — жаҳли мураккаб (1906)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Сабаби тартиб (1907)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Тошкандда мусулмон жамияти (1913)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Жамиятлар қандай очилур (1914)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Турон» театри очилишида сўзланган нутқ (1914)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Мақбул қурбонлар (1917)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Шўройи ислом» қарорномаси (1917)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Хитобнома (1919)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистон вақфлари ҳақида (1920)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ҳужумми? Мунозарами? (1921)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистонда вақф ишлари (1922)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Туркистон шўролар жумҳуриятидаги маорифпарвар ёшларга хитоб (1923)
Мунавварқори Абдурашидхонов. «Нашри маориф» уюшмасининг аҳамияти (1923)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Ўзбекистонда вақф (1924)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Қоралаш яхши эмас (1927)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Маҳбусдан ариза (1930)

Мунавварқори Абдурашидхонов ҳикоялари:

Мунавварқори Абдурашидхонов. Туғишганлик севгиси (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Қандай қуллик тушди? (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Девпечак (ҳикоя)
Мунавварқори Абдурашидхонов. Бизда ҳамият (ҳикоя)

Источник

Мунаввар қори Абдурашидхонов (1878-1931)

Адиб, мураббий, муҳаррир, маърифатпарвар, жамоат арбоби Мунаввар қори Абдурашидхон ўғли 1878-йилда Тошкент шаҳрининг Шайх Хованд Тоҳур даҳаси Дархон маҳалласида мударрис оиласида туғилди. Тошкентдаги Юнусхон мадрасасида ўқиди, сўнгра таҳсилини Бухорода давом эттирди, Тошкентга қайтгач, Дархон масжидида имомлик вазифасини бажаради.

Мунаввар қори ХIХ асрнинг охиридан бошлаб жадидчилик ҳаракатларида фаол иштирок эта бошлади. 1901-йилда ўз ҳовлисида, кейинчалик Тошкентнинг турли даҳаларида жадид мактабларини очади. Бу мактаблар учун 1907-йилда «Адиби аввал», «Адиби соний» дарсликларини яратади. «Тажвид ал-Қуръон», «Ер юзи» сингари қўлланмаларни тузиб, нашр этади. Болалар учун қатор шеърий ва насрий ҳикоялар ёзади.

У 1909-йили Тошкентда «Жамияти хайрия» уюшмасини тузади ва «Турон» номли жамиятни очади. Мунаввар қори 1906-йилда дастлабки ўзбек матбуоти намуналаридан бири «Хуршид» газетасини нашр этди. Кейинчалик «Нажот», «Кенгаш» газеталарида бош муҳаррир, «Садойи Туркистон»да эса бўлим муҳаррири бўлиб хизмат қилади.

Мунаввар қори 1917-йил феврал инқилобидан кейин Туркистонда демократик миллий давлатчиликни тузиш ғоясини илгари сурди. У Қўқонда ташкил топган Туркистон Мухториятини қўллаб-қувватлади.

Шўро даврида у ўзининг очиқ маърифий ишларини ва яширин сиёсий ҳаракатларини давом эттирди. 1918-йилнинг апрелида Туркистон халқ дорилфунунининг асосчиси ва ректори этиб сайланади. Унинг саъй-ҳаракати билан 1918-йил 2-июнда дорилмуаллимин иш бошлайди. У 1918 йилда «Турк ўчоғи» илмий-маърифий жамиятини ташкил қилади.

Мунаввар қори ўтган асрнинг 20-йилларида ўзбек юртининг мустақиллиги учун кураш вазифасини ўз олдига қўйган «Миллий иттиҳод» ва «Миллий истиқлол» яширин ташкилотларига раҳбарлик қилади.

20-йилларнинг ўрталарида миллий зиёлиларни таъқиб қилиш кучайиши натижасида Мунаввар қори ҳамма лавозимлардан четлаштирилади. Бироқ ҳатто қатағон ҳам Мунаввар қори Абдурашидхон ўғлини истиқлол ғояларидан қайтара олмади.

У 1929-йилда қамоққа олинади ва 1931-йилда отиб ўлдирилади. Унинг хоки Москвадаги Ваганково қабристонидадир.

ОРЗУ

Кўкламнинг искаб сунбулин,

Узгим келар нозик гулин,

Товши ёқимли булбулин

Бир лаҳза сайратгим келар.

Кўргим келар гулбоғини,

Ёзгим келар дил доғини,

Васлинг-ла кўклам чоғини

Бир-бирга ўхшатгим келар.

КУЗ

Кузнинг совуқ ели эсиб,

Сарғайтирди ёз юзини.

Ўсимликлар титраб, қақшаб,

Тутолмай қолди ўзини.

Кўк юзин булут қоплаб,

Қишлоқ элин сиқиштирди.

Экинчилар шошиб-пишиб,

Экинларин йиғиштирди.

Куз аскари келди босиб,

Қирилди япроғлар, ўтлар.

Гўё бунинг мотамида

Кўз ёшин тўкди булутлар.

Гулларнинг ранги сарғайди,

Тўкилди ерга япроғлар.

Қарғаларга макон бўлди

Булбулдан айрилиб боғлар.

Эрталаб кўрсанг, қировлар.

Оқартирган ер юзини.

Кечқурун булут қоплаган

Кўкнинг ой ҳам юлдузини.

Севингандан олақарға

Қағиллайди бўйнин чўзиб.

Қўрққанидан боғчачилар,

Узумларин олди узиб.

Эй куз! Сенинг ишларингдан

Бир яхшиси эсга келди:

Ёз бўйича ёпиқ турган

Мактаблар сенда очилди.

ҚИШ

Қиш қиличин олиб келиб,

Чопди чаманнинг гулларин.

Ғунчаларин хазон этиб,

Кўкка совурди кулларин.

Битди тириклик олами,

Қотди ҳама ўлик каби.

Қор кафанига чулғади

Боғ билан тоғу чўлларин.

Қишнинг ўзи каби совуқ

Қарғалар қағиллашар.

Ёмғир ва қор аралашиб,

Лойга тўлатди йўлларин.

Уйида йўқ ўтин, кўмир

Қиш куни камбағалларнинг,

Титрашади дириллашиб,

Ишқалаб оёқ, қўлларин.

Ишлаётибдир ишчилар

Қишнинг совуқ шамолида,

Қор билан муз орасида

Ўйламай ўнг ва сўлларин.

Чилла туни, совуқ ҳаво,

Масжид ичида бир гадо

Кийгали тўн тополмади,

Устига ёпди жулларин.

Бор кишилар равомидир

Кийса ўзи қават-қават!

Ҳолига шафқат этмаса

Юртнинг бева ва тулларин!

ЎЗИ ҲАМ ТОР ЭДИ

Бир кун бир кишининг тўпписи сувга

Тушиб оқиб кетди, бошяланг қолди.

Тутмоққа сув бўйлаб югурди, елди,

Охирда чарчади, оёғи толди.

Ётиб қўл узатган эди, тирғониб

Йиқилди, ҳўл бўлди бошдан-оёғи.

Читайте также:  Корь до 55 лет приказ

Ариқ бўйидаги тол тўнкасига

Тегиб кетди, бир оз қирилди чоғи.

Ололмай дўппидан умидин узди,

Қайтиб келди дўстларининг қошига,

Ўртоқлари сўзлашдилар ўзаро,

Кулишдилар қараб оёғ-бошига.

Бири сўрди: «Ҳорманг, ўртоқ, ов қалай?

Катта-катта балиқ сувда бормиди?»

Уялгандан деди: «Кетса майлига,

Бошимга ўзи ҳам бир оз тор эди».

ЯЛҚОВЛИК ЁВИМИЗДИР

Қўзғолингиз, эй ўртоқлар! Келди бизга ишлаш чоғи,

Биз барчамиз ёш ишчимиз, ишхонамиз — мактаб боғи.

Туринг, тезроқ иш бошлайлик,

Ялқовликни биз ташлайлик!

Кўкдан булут ёмғир сочар, сувлар оқар, ўтлар ўсар,

Қушлар учар, озиқ излар, бутун дунё тинмай ишлар.

Сиз ҳам туринг, эй ўртоқлар,

Юрт обрўсин ёшлар сақлар.

Танбалликдир бизга душман, ишламоқнинг замонидир,

Тиниб турмас «ёшман» деган, иш инсоннинг бир жонидир.

Тирик бўлсанг, қўзғол, ўртоқ!

Қўлга ишни тез ол, ўртоқ!

Жаннат каби гўзал юртинг йиғлаб, сендан иш кутадир,

Сенда кўргач ишсизликни, ҳасрат чекиб, қон ютадир.

Тур ўрнингдан, оч кўзингни,

Айт ёвингга сўнг сўзингни.

Ёвинг кимдир, биласанми? Нодонликдир, ялқовликдир,

Ёвга қарши курашмаслик — қўрқоқликдир, анқовликдир.

Иш қиличин, тур, қўлга ол!

Ёвга қарши чиндан қўзғол!

ҲАР КИМ ЭККАНИН ЎРАР

Бир кишининг отаси

Кўп яшамиш, қартаймиш.

Соч-соқоли оқармиш,

Беллари кучдан қолмиш.

Нон еганда лаблари

Бурни билан сўзлашур.

Чой ичганда қўллари

Қалтирашиб, титрашур.

Бели икки букилган,

Юрай деса, юролмас.

Бир ўтирса, ўрнидан

Кўтармасанг, туролмас.

Ўғил, келин, невара

Зериқдилар бу ҳолдан.

Қутулмоқчи бўлдилар

Бир иш қилиб у чолдан.

Кириб бир хилват уйга,

Сўзлашдилар учовлон;

Ўғил билан невара

Қилди ўз фикрин баён.

Сўзлар бир оз чўзилди,

Мажлис узоққа кетди.

Навбат келди келинга,

У ҳам ўз фикрин айтди.

Келин деди: «Сизларнинг

Тўғри эмас ўйингиз,

Энг яхшиси, саҳрога

Олиб чиқиб қўйингиз!

Биров кўмар ўлигин,

Кўрмас бизнинг кўзимиз.

Машаққатсиз бу ғамдан

Қутулгаймиз ўзимиз».

Ўз фикрини сўзлашда

Келин уста йўл тутди.

Бир оғиздан мажлисда

Келиннинг фикри ўтди.

Ўғил билан невара

Кун кеч бўлгач, турдилар;

Кўтардилар у чолни,

Саҳро сари юрдилар.

Бир ўринга етганда,

Сўзга кирди ўша чол.

Деди: «Ўғлим! Сўзимга

Бир оз энди қулоқ сол:

Ман отамни бир замон

Бу ўринга келтириб,

Ташлаб кетган чоғимда

Қолган эди термулиб.

Навбат келди ўзимга,

Сен ҳам мени келтирдинг,

Мен отамга на қилсам,

Эмди менга сен қилдинг.

Менга ярар шул ўрин

Бир кун сенга ҳам ярар.

Эл аро бор бир матал:

«Ҳар ким экканин ўрар!»

Бу сўзларни эшитгач,

Ўғил ҳўнграб йиғлади.

Отасига узр айтиб,

Хизматга бел боғлади.

ҲИММАТЛИ ФАҚИР

Бир замонда чиқмиш экан саховатли бир киши,

Фақирларга шафқат экан кеча-кундуз қилмиши.

Ҳар кун қилиб бир қозон ош, муҳтожларга берарди,

Сийлар эди мискинларни, очларни тўйдирарди.

Қайда кўрса камбағални, етимларни, тулларни,

Пул берарди, қутқазарди асирларни, қулларни

Ўз кўнглида ўйлар эди: кўб яхшидир бу иши,

Топилмайди ҳеч ўринда бундай ҳимматли киши.

Муҳтожларни излаб бир кун кезди кўча-кўйларда,

Масжидларда, мозорларда, эски-туски уйларда.

Бир бузуқ уй: девор, томи ҳар томонга йиқилган,

Бурчагида бир камбағал ўлтирибдир сиқилган.

Қўлга олган тол новдани, тинмай сават тўқийдур,

Лабларини пичирлатиб бир нарсани ўқийдур.

Ҳеч томонга қарамайдир, пешонаси терлаган,

Кийимлари йиртиқ-йиртиқ, юз-қўллари кирлаган.

Олтмиш-етмиш ёшга етган, яхшигина қартайган,

Камбағаллик, иш меҳнатда ранги-рўйи сарғайган.

Буни кўргач, ул сахийнинг юраклари эзилди,

Кўзларидан чиққан ёшлар юзларига тизилди.

Бориб айтди: «Эй отажон, бу ўринни қўйингиз!

Тайин қилай бир яхши жой, ул ер бўлсин уйингиз.

Роҳат қилинг, қартайибсиз, кийим, таом берайин,

Қандай нарса истасангиз, уни тамом берайин!»

Бу сўзларга қулоқ солди у камбағал ишчи чол,

Кулиб деди: «Раҳмат, аммо менда бордир бир хаёл:

Ўзгаларнинг текин нонин оч қолсам ҳам олмасман,

Ўз кучим-ла бир парча нон топиб, уни тишларман,

То танимда жоним бордир, ўз касбимдан қолмасман,

Ҳозир менинг кўзим кўрар, қўлим тутар, ишларман,

Шул сабабли таклифингиз манга тўғри келмайдир,

Текин нонга ким ўрганса, ҳиммат надир билмайдир».

Энг ҳимматли манман деган сахий буни тинглади,

Камбағал чол ҳимматининг ортиғлиғин англади.

ТЎҒРИ ЖАВОБ

Отаси ўлуб, бир ўғил бўлди бой,

Ки қолди анга молу мулку сарой.

Анинг олдига бир фақир келиб,

Салом айлади, тавозеъ қилиб.

Деди: Мен сенга туғма қардошман,

Бу молу манолингга йўлдошман.

Отангдин қолди сенга бу неча мол,

Бўлуб бер менга ярмини ушбу ҳол.

Ул одам деди ҳайрат ила анго:

«Нечук сен қариндош ўлурсан манго?»

Фақир айди: «Эй меҳрибоним, эшит,

Қулоқ солиб, бу арз ниҳоним эшит.

Сану ман ҳама олам инсонлари

Эмасмизми, бир одам ўғлонлари?»

Бу сўзни эшитгач, табассум қилиб,

Бир олтун чиқарди, деди: «Ол келиб».

Ул айди: «Биродар, бу қандай сухан?

Манго шулмидур ҳисса меросдан?»

Жавобида ул марди ширин калом

Деди: «Сокит ўл, билмасун хосу ом.

Эшитсалар гар ўзга қариндошлар,

Узоғу яқиндан, ёру йўлдошлар

Бўлуб олсалар молу мулкни тамом,

Санга тегмагай бир тийин, вассалом!»

Источник